Nu există comentarii încă

Lecții despre conducere din Vechiul Testament (9)

Iacov – liderii și învârtirea roții

Continuăm călătoria noastră prin Vechiul Testament cu o nouă etapă din viața lui Iacov. Departe de casă, în preajma unchiului său Laban, Iacov are parte de o perioadă în care îi este „șlefuit” caracterul prin muncă în folosul unchiului. Timp de șapte ani, Iacov muncește harnic având grijă de turmele lui Laban, cu gândul la ziua când va primi plata convenită, și anume căsătoria cu Rahela. Totuși, în seara ospățului de nuntă, socrul său schimbă arbitrar termenii înțelegerii, sub pretextul că a ținut cont de un obicei local în ce privește căsătoria. Iacov se vede păcălit de un om în care avusese încredere și-i cere socoteală: „Pentru ce m-ai înșelat?” Parcă îl putem și auzi cât de supărat este, ce ton folosește și cum nu-i vine să creadă în ce situație se află. Nu e bine să fii înșelat, dar… oare chiar Iacov este omul care să ridice asemenea întrebări? Oare Esau cum s-o fi simțit cu ani în urmă, când s-a văzut fără binecuvântare și fără drept de întâi născut? Cumva, acest episod ar putea face parte dintr-un scenariu divin în care „roata se învârte”, iar acela care altădată folosise înșelăciunea ca să obțină beneficii este acum, la rândul lui, înșelat.

Avem multe vorbe înțelepte care surprind această realitate și în ziua de azi: cum ai făcut, așa ți se va face; culegi ceea ce ai semănat; primești din ale tale etc…

Putem învăța din episodul acesta al istoriei lui Iacov că în viață sunt momente în care Dumnezeu poate îngădui ca un lider să experimenteze „învârtirea roții” și să ajungă să fie răsplătit cu aceeași monedă folosită de el în trecut, când alții i-au „căzut victime”.

Conștientizarea acestei posibilități de „întoarcere a roții” în viață ar trebui să ne facă foarte atenți la ce metode folosim când dorim să obținem ceva în viață: cine vrea să obțină o funcție prin mijloace necinstite, cine vrea să obțină bani în plus pe căi sucite, cine vrea să ajungă la popularitate de invidiat prin asocieri nepotrivite… ar trebui să se gândească de două ori înainte, pentru că este Cineva sus și vede. Scurtăturile sunt scurte doar pe termen scurt, ar spune cineva; pentru că, pe termen lung, scurtăturile de la cerințele dreptății sunt calea lungă și grea prin care mai mult pierdem decât ni se pare că am fi câștigat.

Aceleași metode care ne-au făcut pe noi să beneficiem de avantaje nemeritate pot fi folosite împotriva noastră, ca o lecție dureroasă și de neuitat. Să învățăm să fim atenți la modul în care îi tratăm pe oamenii din jurul nostru, la pedepsele pe care le dorim în dreptul altora și să ne păstrăm integritatea în orice moment. Altfel, pe lângă amărăciunea unei situații grele, vom avea și povara că merităm ceea ce ni se întâmplă, ca o pedeapsă de la Dumnezeu pentru ceva din trecutul nostru nedemn.

Slujim unui Dumnezeu drept. În același timp, slujim unui Dumnezeu iertător și plin de har. Chiar dacă ni se pare corect ca oamenii care greșesc să fie pedepsiți după măsura greșelilor lor (mai ales liderii), totuși în vremea harului, prin pocăință, putem experimenta ruperea acestui „lanț retributiv”. Dumnezeu iartă și acordă șanse. Chiar dacă am merita uneori să ni se întâmple și nouă ceva din ceea ce am făcut altora, Dumnezeu poate să ne scutească de aceste lecții dureroase, dacă ne asumăm greșelile și ne pocăim de ele. Iacov pare că trece repede peste acest moment fără să-și aducă aminte de trecut și să învețe o lecție valoroasă. El negociază cu socrul o înțelegere care pare avantajoasă, iar mai târziu experimentează din nou cum este să fii victimă a înșelăciunii, când fiii lui îi aduc haina lui Iosif.

Ce alte lecții despre conducere credeți că mai putem învăța de la Iacov, în etapa aceasta a vieții lui (Geneza 29)?

Distribuie pe Facebook

Postează un comentariu