Nu există comentarii încă

„Sectant” sau „Necreștin”?

Nu este o noutate că trăim într-o țară unde gândirea ortodoxă este majoritară. Nemulțumirile liderilor evanghelici, în acest context, apar de obicei atunci când clericii sau laicii bisericii majoritare ne cataloghează în mod eronat, cu un satirism fin sau din pură naivitate, ca fiind „sectanți”. Este incomod să fii numit sectant în era digitală, puternic informatizată. Deducem că mulți dintre membrii bisericii ortodoxe nu au o minimă cultură religioasă despre neoprotestanți, cu excepția clericilor care în mod voit întrețin sentimentele anticreștine sub forma excluderii, nu a îmbrățișării (Miroslav Volf).

Lucrurile sunt grave și de plâns și la nivel jurnalistic. A solicita un minim de cultură religioasă în jurnalistică este un lucru bun ce liderii evanghelici îl cer și pentru care merita să lupte. Până la urmă, s-a dovedit în acești mulți ani de existență că nu suntem înguști, debili mintali sau sectanți ci suntem culte recunoscute oficial.

Totuși apare o problemă în sânul bisericilor evanghelice, problemă pe care liderii evanghelici cu bună știință sau din naivitate o propagă. Ea constă în faptul că cel „asuprit” ajunge „asupritor”. Este bizar însă trist să constați că tocmai cei care se plâng de o lipsă de cultură religioasă din partea membrilor BOR sau a greco-catolicilor ajung la rândul lor să cauzeze conflict interconfesional prin expresii ca „necreștini”, „necredincioși”, sau „păgâni” cu privire la creștinii ce aparțin bisericii majoritare.

În fond, lipsa de dialog între liderii creștini de diverse nuanțe confesionale ajunge într-un mod nesănătos să perpetueze ideea excluderii reciproce permanente.

A fi numit sectant este într-adevăr jignitor dar cum te-ai simți, ca lider, dacă un alt lider religios, dintr-o altă confesiune, te-ar numi necreștin? Oare aceste etichete nu dezvăluie o doză de judecată în orb?

Ce-i de făcut?

Ca lideri creștini există cel puțin trei lucruri de care trebuie să ținem cont pentru a schimba situația nedorită:

  1. Cunoașteți interlocutorul.

Este important ca liderul evanghelic să nu mai cultive o ignoranță crasă și o prejudecată feroce. Liderii trebuie să cunoască partenerul de dialog, atât persoana sa cât și familia teologică din care provine. Este rușinos să nu ai un bagaj minim de cunoștințe despre teologia Ortodoxă, mai ales cea scrisă de Dumitru Stăniloaie. Construirea unor poduri este necesară pentru cultivarea unui respect reciproc și pentru deschiderea unui dialog cu ramificații pozitive.

  1. Fii înțelept în descrierea creștinilor dintr-o altă confesiune.

Este nevoie de înțelepciune și de perseverență în a schimba felul de vorbire. Liderii trebuie să fie primii care să fac efortul intelectual în a găsi cuvinte care nu jignesc pe creștinii protestanți (Luterani, Reformați etc.) și pe cei ortodocși sau catolici. În primă fază îți vine să eviți reflexele care ți-au format vocabularul pocăiesc dar cu puțin efort și cu mult ajutorul din partea Duhului Sfânt totul este posibil.

  1. Fii conștient de jocul diavolului

Jocul diavolului este să dezbine și să cucerească, divide et impera. Acum mai mult ca oricând este vizibilă strategia celui rău în a distruge biserica atât din exterior cât și din interior. Ori liderii bisericilor sunt chemați în aceste vremuri să strângă rândurile și să evite lucrurile care pot cauza conflicte inutile. Putem începe prin a ne schimba vocabularul. Creștinii evanghelici (și protestanți) să nu mai fie numiți sectanți iar noi la rândul nostru să fim mai rezervați atunci când descriem un creștin ortodox sau catolic ca fiind necreștin.

Ar mai fi ceva de adăugat? Aștept întrebările sau observațiile voastre pe adresa mea de email [email protected]

 

 

Ultimele postari ale lui Adrian Vlad (vezi toate)
Distribuie pe Facebook
Author: Adrian VladPastor al Bisericii „Efraim” Târgoviște Adrian Vlad este absolvent al facultății de Teologie pastorală în cadrul Institutului Teologic Penticostal – București (2008) și al programului de master în Istoria gândirii creștine în cadrul Pentecostal Theological Seminary (Tennessee, SUA). A colaborat cu colegiul Ekklesia, ramura din Nashville, TN, predând un curs de specializare (Divine Healing). În prezent, urmează un program de Doctor of Ministry (Predicare și Leadership) în cadrul Seminarului Asbury Theological Seminary din Kentucky SUA. Este asistentul coordonatorului strategic ProLider. În 2011 s-a căsătorit cu Ronela-Iemima Vlad și împreună au trei copii, Rebeca, Daniel și Anna.

Postează un comentariu